Vishaak in de vinger - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van WilenJose - WaarBenJij.nu Vishaak in de vinger - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van WilenJose - WaarBenJij.nu

Vishaak in de vinger

Door: José

Blijf op de hoogte en volg WilenJose

17 Januari 2014 | Liberië, Monrovia

Hoera, mijn eerste houtskoolvuurtje gemaakt! Toen Jacob en Marjolein vanmorgen naar de bidstond gingen, ben ik achtergebleven en heb alvast het vuur gemaakt. Ik begon om 6.45 uur en om 8.00 uur zaten we aan de koffie en havermout. Ik voel me steeds meer Liberiaanse worden!

Daarna heb ik onze kamer en badkamer gesopt en onze was gedaan. Vanmorgen dus opgehangen en net om 19.00 uur afgehaald, nog lang niet droog. Kost misschien nog wel twee dagen? En dat bij een temperatuur van dik 30 graden. Erg vochtig dus. Toch heb ik niet echt last van de warmte. Beetje aanpassen, veel drinken. Heerlijk dat we nu zo van het bronwater kunnen drinken, zonder koken.

Vanmiddag hebben Wil en ik met de schoolleider samen een schoollokaal geschilderd. De kwaliteit van de verf en de rollers is belabberd. Het moet misschien nog wel twee keer, maar wordt wel mooi (naar Afrikaanse maatstaven).

Jacob heeft net nog even benzine “getankt”. Je gaat dan naar een kraampje langs de weg. Daar hebben ze glazen flessen met benzine staan. Een kind zuigt het met een slangetje aan en stopt de slang dan gauw in de tank. De dichtstbijzijnde echte pomp is in Buchanan. Nu de weg beter is, rijdt je daar nog 1,5 uur over. Maar morgen gaan ze op Outreach voor epilepsiepatiënten naar een ander gebied op een afstand van drie uur rijden de andere kant op, dus hij moest wel benzine genoeg hebben.

Op de terugweg heeft hij nog een kind opgepikt van de jaar of 8 met een vishaak in de vinger. Daar zijn ze nu nog mee bezig in de kliniek. Het lukt niet om hem te verwijderen dus moet hij doorgeduwd worden. De worm schijnt er nog aan te zitten. Gelukkig is er goed verdoofd, het kind piept niet! Dapper hoor, die Jacob. Hij wordt er altijd bij gehaald voor dit soort akkefietjes. En ook hechten is meestal zijn werk. Morgen hoor je hoe het is afgelopen.

Wil is ondertussen patatjes aan het bakken, ja, ja dat doen we hier ook af en toe. Met een soort zoete aardappelen en in olie gebakken lijkt het er aardig op. Vanmiddag hebben we trouwens bruine bonen gegeten, met rijst en verse vis. Smaakte prima.

O, de vishaak is verwijderd. Antibiotica mee en dan moet het wel weer lukken.