Water met een beetje sop - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van WilenJose - WaarBenJij.nu Water met een beetje sop - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van WilenJose - WaarBenJij.nu

Water met een beetje sop

Door: José

Blijf op de hoogte en volg WilenJose

15 Januari 2014 | Liberië, Monrovia

Wil is verder gegaan met tegelen. Hij krijgt vandaag de keuken nog wel af. Wel lastig omdat we er niet in kunnen. Ook is het één-pits gasstel kapot gegaan, waardoor nu alles op houtskool moet. Het gasstel wordt normaal alleen gebruikt voor het maken van de ochtend-havermoutpap en voor het “douchewater” voor de avond. We waren dus vanmorgen erg laat met ontbijt, want voordat we een houtskoolvuurtje goed aan het branden hebben…

Ik ben vanmorgen verder gegaan met de administratieve afwerking van 2013. Best nog een klus. Ik moet ook verslagen schrijven van de werkzaamheden in 2013 en er moet een fraudeprotocol worden gemaakt. Ik hoop dat alles afkomt voor 31 januari.

In de kliniek waren ze helemaal blij: ze hebben 12000 (!) condooms gekregen van het County Health Team. Gevolg is dat alle mannen die met hoofdpijn, buikpijn of iets anders bij de kliniek komen, meteen 8 condooms mee krijgen. Maar vrouwen krijgen ze ook.

We hebben gisteren multiplex mee laten brengen uit Buchanan. Daarvan gaat de timmerman de stoelen van de school herstellen. En verf is ook aangevoerd, daarmee willen we vrijdagmiddag en zaterdag de school aan de binnenkant gaan verven.

Wil en ik hebben vanmorgen een gesprek gehad met de man die onze schoolfarm bij houdt. In mei vorig jaar bleek die farm erg verwaarloosd te zijn. We hebben toen Emmett aangesteld om er 5 uur per dag te wieden. Het is een groot terrein en het ziet er nu al heel behoorlijk uit. Er wordt ananas verbouwd. Het duurt wel lang voordat je de eerste ananas hebt, maar als die er eenmaal is heb je meteen een stuk of 6 nieuwe stekken, dus na een paar jaar gaat de farm goed opleveren. Dat geld gaat gebruikt worden voor de school.

Ik heb vandaag een paar lappa’s uitgedeeld aan verschillende vrouwen. Dat zijn de typisch Afrikaanse rokken die vrouwen hier dragen. Ze waren er erg blij mee. Ook had ik een paar flesjes Dove doucheschuim uit Nederland meegenomen. Dat kost hier een dagsalaris. Een kostbaar geschenk dus. Mijn eigen flesje was bij de douane in beslag genomen (had ik per ongeluk in de handbagage gedaan). Ik dacht hier voor mezelf dan maar een nieuwe te kopen, maar ondanks dat er op staat “Dove-comparible” lijkt het meer op water met een beetje sop er in. Heel waterig dus. Alles is hier van vreselijke kwaliteit, wat je ook koopt.

In een overgebleven kwartiertje heb ik nog wat vogeltjes gezocht. Er zijn er nu heel veel meer dan tijdens onze vorige bezoeken. Maar ze zijn erg schuw en snel, dus goede foto’s heb ik nog niet.

  • 16 Januari 2014 - 21:35

    Jasperina:

    Leuke foto's José... je staat er echt leuk op :-)

  • 18 Januari 2014 - 21:20

    Ankie:


    Wat een leuke foto.
    Jullie hebben zo al een hoop bereikt zeg, fijn hoor.
    Volgende keer maar kleine flesjes Dove maken van 1 grote? Kun je nog meer mensen blij maken.
    En succes met de reparatie van het gasstel. Geen foto van een mooi vogeltje?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

WilenJose

Naar Liberia

Actief sinds 22 Dec. 2013
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 12831

Voorgaande reizen:

04 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Rivercess, Liberia

04 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Rivercess

Landen bezocht: