Een nieuw gasstel - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van WilenJose - WaarBenJij.nu Een nieuw gasstel - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van WilenJose - WaarBenJij.nu

Een nieuw gasstel

Blijf op de hoogte en volg WilenJose

29 Januari 2014 | Liberië, Monrovia

Vandaag hebben we samen eerst de tegelvloer gevoegd en schoongemaakt. Daarna hebben we het laatste lokaal “aangekleed”. Voor de oudste kinderen hebben we gekozen voor tekens die met de computer of telefoon te maken hebben. Het is leuk geworden.
’s Middags kwamen J&M terug uit Monrovia. Ze hadden onderweg in Buchanan het gasstel geruild. Ze kregen zelfs een tweepitter mee i.p.v. de éénpitter. Jacob had de gasfles ook mee genomen, zodat het apparaat nu ter plekke kon worden uitgeprobeerd. Deze DOET het, hoera!
Toen ze thuis kwamen zijn we begonnen met koffie zetten en daarna eten koken op het gas, wat een luxe. Daarna hebben we buiten gegeten. Omdat het nog tamelijk vroeg was kon dat deze keer. Normaal zijn we met etenstijd al naar binnen vanwege het muggen (en dus malaria) gevaar.
Wil zijn mond is nu genezen, het heeft toch nog wel een week geduurd.
Christiane (een van de leerkrachten) was zaterdag hoogzwanger met Jacob mee gegaan naar Buchanan omdat haar moeder daar woont. Maandagochtend vroeg schonk ze het leven aan een dochtertje, hun vierde kind. Het is hier normaal dat de vader niet aanwezig is bij de geboorte. Vandaag kwam Christiane met J&M weer terug naar de post. Feest!! De hele post liep uit om haar samen met Esther welkom te heten.
’s Avonds kwam er nog een jonge vrouw naar de kliniek met zeer lage bloeddruk, niet voelbare pols en waarschijnlijk een zeer laag Hb. Jacob heeft ook haar naar Cestoss gebracht. Ze durfden haar niet met een motor te laten vervoeren. Ze hebben de laatste maanden al twee keer een patiënt zo laten gaan, die dan onderweg overleed. Rond één uur was hij weer thuis, dus het was weer een lange dag geweest.